Fotograf O'Brian.dk

Packshot fotografering!

Hej, og velkommen til min blog.

Her vil jeg løbende skrive om packshot fotografering, et område man ofte ikke tænker så meget på når man for eksempel starter en webshop.

Jeg har gennem de sidste 8 år arbejdet med produktfotografering, og har derigennem prøvet mange ting. Helt fra at stå en et meget lille rum, med 4 billige 500 Watts arbejdslamper som belysning, og et lille Nikon digitalkamera som udstyr, til det helt store professionelle firma med alt man kan drømme om af fotoudstyr (noget fotografer ret ofte drømmer om) :)

P.t. arbejder jeg som fotograf hos Bestseller A/S ved brandet Jack & Jones, hvor jeg har ansvaret for billeder til brandets webshop. Tidligere har jeg været selvstændig fotograf, med speciale i packshots. Mine referencer indeholder blandt andet BestSeller A/S (Jack&Jones, Only, VeraModa, NameIt m.v.) House of Spirit (Me Too, NextLevel) Ball Group (Zizzi, Pulz m.v.)

Nok fra mig for denne omgang - vi ses!

/Brian



Hvorfor er packshots så vigtige?



Jeg ser desværre alt for ofte både nystartede webshops og webshops med flere år på bagen, der ikke har taget stilling til hvordan deres produktbilleder skal være. Ofte vælger de den nemme løsning og bruge hvad nu den enkelte leverandør tilbyder, og det er bestemt ikke altid lige heldigt. Der er selvfølgelig flere og flere leverandører der kender vigtigheden af at deres produkter ser godt ud på webbet, så de får selv taget professionelle produktfotos af dem. Andre leverer billeder ja, men kvaliteten minder lidt for meget om det er noget de har taget med en mobiltelefon, og så sendt af sted til kunden. (i min optik test fotos af produktprøver)

Så er der gruppen der selv tager deres billeder, og har måske endda købt et ok kamera. Men uden erfaring i produktfotografering, bliver det meget ofte meget lidt flatterende for deres produkter.

Shops der får varer fra mange forskellige leverandører, skal tage stilling til deres produktfotos allerede i designstadiet af shoppen. For der er med garanti ikke 2 leverandører der leverer ens fotos. En leverer måske mindre GIF fotos i format 3:2, en anden leverer fuldopløselige JPGs, en anden igen leverer webklare fotos i format 1:1. En leverer med grå/hvid baggrund, andre fritlagte PNG.
Hvis det er tøj, kan én leverandør tage tøjet på giner, hvor en anden tager det fladt på bord?
Hvordan kan man få alle disse forskellige formater og størrelser til at se ordentligt ud på netop din shop?

Det er næsten en umulig opgave. Enten skal der sidde en og bearbejde hvert enkelt billede, ellers må man bare acceptere at shoppen meget nemt kommer til at se meget rodet ud.

Mange shops har tanken, at bare der er fotos på shoppen af produkterne, så er det fint. Der er ikke noget der er mere forkert. Billederne og beskrivelserne af produkterne er dine kunders eneste mulighed for at danne et indtryk af produkterne. Derfor er det meget vigtigt at bruge gode og ensartede fotos af produkterne.

Alt efter produkttype, kan man sagtens selv tage produktbilleder. Men det tager tid, udstyret koster penge, og et studie optager plads. De ting skal man lige have med i overvejelserne. For ja, det koster at få en fotograf til at gøre det. Men i en travl hverdag kan det koste endnu mere hvis man ikke lige får de nye produkter på, da der ikke lige har været tid til at tage fotos.

Hvordan er så det perfekte produktfoto?

Det er lige et emne til næste indlæg :)

/Brian



Det perfekte produktfoto!



Uha, sikke et emne at tage op, og for at gøre det kort – så kan jeg ikke sige det.

Det perfekte produktfoto er det foto du mener præsentere dit produkt på bedst mulig måde. Der viser de features du mener skal sælge netop dit produkt. Derfor kan det være en meget svær opgave for en fotograf at ramme lige netop den stemning du som kunde ønsker at vise med billederne, som samtidig passer perfekt til det design du har på shoppen.

Derfor er det vigtigt man lige sætter sig ned og laver en brainstorming over hvad man vil vise med sine produktbilleder. Her tror jeg sjældent man tænker ’det skal bare gøres billigst muligt’ For det er bestemt sjældent det bliver særlig kønt. Hvor mange billeder vil du gerne have. Skal det bare være et totalbillede af produktet, eller måske nogle forskellige vinkler, hvad med et par fede detaljer.

Der er ikke noget nemmere end at snuppe sit digitale kamera – eller telefon, og tage nogle fine produktfotos, men stemmer farverne så med virkeligheden, hvad med baggrunden, passer den til shoppen. Hvad med det gulstik billeder giver på grund af det lysstofrør du har hængende i loftet og den blå tone i modsatte siden på grund af sollyset der kommer fra vinduet? Hvordan ser billedet ud når man bruger en evt. Zoom funktion på shoppen. Bliver tøjet så uskarpt og pixeleret?

Packshot fotografering Det behøver bestemt ikke at være dyrt at have sin egen fotostudio, men det kan det sagtens blive. Et super dyrt og professionelt studie, behøver ikke at betyde at du så automatisk får super gode billeder. Det kræver træning, tålmodighed og fotografisk flair at tage nogle gode produktbilleder. Alt du behøver er et godt digitalt kamera, nogle justerbare lamper med identiske pærer og en ensartet baggrund (ønsker du en helt ren hvid baggrund, skal billedet photoshoppes…)


En typisk flow på produktfotografering:
1. Klargøring af produkter
    - Strygning, rensning m.v.
2. Opsætning/indstilling af lys
3. Styling af produktet
4. Fotografering
5. Efterbehandling af fotos
    - Farvejustering, fritlægning, fjerning af støv og snavs
6. Upload til webshop

Når du så er kommet godt i gang, finder du nok ret hurtigt ud at , da det faktisk er ret så tidskrævende, og måske slet ikke så nemt som forventet. Så måske det alligevel kan betale sig at kontakte en professionel produktfotograf, der findes selvfølgelig firmaer der har specialiseret sig i produkt fotografering. Men pas på, husk altid på – du får hvad du betaler for.

Det vender vi tilbage til ved næste blogindlæg!

/Brian



Find fotografen!

Nå, så blev det tid til endnu et indlæg. Når nu du skal ud og finde en fotograf til at tage dine produktbilleder, så skal du altid have ’in-mente’ at pris og kvalitet MEGET ofte hænger tæt sammen. Først og fremmest skal du sætte dig ned og tænke over hvordan du ønsker dine billeder skal fremstå. Find ud af hvilket format og hvilken størrelse du nøjagtigt skal bruge, og ikke mindst, hvor meget er du klar til at betale for et ordentligt billede.

Nogle af tankerne kunne være:
   - Hvilke vinkler ønsker jeg mine produkter vist i
   - Hvor mange billeder skal der tages af hver produkt
   - Skal der være en bestemt lyssætning – eller skal det være      op til fotografen
         o Nemmest vil være en flad belysning
         o Dyrest (mest tidskrævende) eksklusiv belysning med             fuld skrald på detaljerne
   - Hvad klargøring skal fotografen selv stå for (udpakning,      ophængning på bøjle, dampning, nedpakning)
   - Skal fotografen lave farvematch
   - I hvilken grad skal fotografen lave retouch
   - Skal fotografen selv sørge for fritlægning (ønsker at du      billederne skal fritlægges)
   - Skal fotografen uploade til direkte til din webshop

Det er vigtigt at overveje disse ting, da jo flere ting du vil have fotografen til, jo dyrere bliver det. Men jo mindre arbejde er det i det for dig.

Jeg har set professionelle firmaer tilbyde packfotografering fra 35 kr. Pr. Produkt. Men når man så læser det med ’småt’ så er det helt basale billeder, uden: klargøring, styling, farvematch og færdiggørelse af billederne. Kunden har mere eller mindre intet at sige I hvad der ønskes. Det er en færdig standard pakke. Samme firma tilbyder også hele pakken sammensat efter kundens ønske, hvor prisen så også ryger højt op – selvfølgelig.

Når du selv har tænkt grundigt over hvad du vil kræve af fotografen, og hvad du ønsker at betale for servicen, så tag fat I et par fotografer – Hør dig om i dit netværk hvem folk anbefaler. Gennemgå dine ønsker med ham, og lyt efter hvad han siger og anbefaler – uden dog at stole 100% på hvad han siger med det samme, det er jo også en forhandlingssituation – I er begge ude på at tjene penge på det I laver.

En ordentlig fotograf vil gøre hvad han kan for at få dig hjulpet godt i gang med dit firma – for hvis han kan hjælpe dig til at blive større og tjene penge – så husker du ham jo nok til næste gang du skal have fotograferet produkter. Samme fotograf kan også hjælpe med Image billeder til hjemmesiden eller marketing generelt. Så få et godt samarbejde op at stå.

En ’fælde’ mange desværre falder I er naboens søn der godt kan lide at tage billeder – Her er der stor risiko for at du ikke får den kvalitet du forventer og han ikke kan fastholde en ensartet kvalitet, han kender ikke til de krav/retningslinjer der giver det største salg. (du kan dog sagtens være heldig at din nabos søn er super dygtig)

Men mest af alt, har du brug for en sparringspartner og ikke bare en fotograf.


/Brian

< Free Contact Form